Picture this: Matthieu Ronsse
J’ai le sentiment d’avoir oublié quelque chose
Het werk van Matthieu Ronsse laat zich zich niet vangen in één bepaald medium of genre. Met een ongelofelijke drive creëert hij zowel schilderijen, installaties, performances als hardcore punkmuziek. Zijn schilderijen getuigen van zijn liefde voor de barok uit de zeventiende eeuw maar ook van een overtuigd nihilistische esthetica. Zowel in de compositie, textuur als kleurgebruik kan men verwijzingen zien naar bijvoorbeeld Diego Velasquez.
De schilderijen van Matthieu Ronsse maken veelal deel uit van een environment (omgeving) die hij creëert tijdens een tentoonstelling. Een actief, dynamisch kijkgedrag wordt daarom verwacht van de toeschouwer. Boeken, muziekinstrumenten, kleren, een basketbalring, een voetbalgoal of een karabijn kunnen evengoed in de ruimte staan, hangen of liggen en gebruikt worden.
De titel van zijn project in MDD – J’ai le sentiment d’avoir oublié quelque chose – is toevallig gekozen uit het boek Le peintre imaginaire van Jean Louis Schefer. De regel verwijst naar het onvatbare van de schilderkunst, de wil ook om telkens opnieuw te kijken en andere dingen te zien, nieuwe verhaallijnen te ontdekken. Voor zijn project liet Matthieu Ronsse een reconstructie op ware schaal maken van zijn appartement te Gent. De context die hij zo creëert dient als vertrouwde mentale ruimte voor hem. Een aantal dagen en nachten verbleef hij in die nieuwe ruimte binnen het museum om er te schilderen, muziek te spelen, te installeren en te slapen. Chaos lijkt te overheersen, doch is er een duidelijke constructieve politiek die aan de basis ligt van de installatie. De explosie aan destructieve en constructieve krachten, verbonden aan een kunsthistorisch besef, bepalen de hele sfeer van het project. Toeval en onvoorspelbaarheid maken nog meer betekenisverschuivingen mogelijk.