C’était un rendez-vous Remake #3, 2021

Tapijt, stoelen, tafel, houten letters, boeken, neon, print op spiegelplaat

In 2008 werd Kelly Schacht gevraagd om na te denken over de realisatie van een cafetaria, zithoek, bookshop en vestiaire; faciliteiten die in het museum ontbraken. Haar antwoord was een kortfilm, waarvan de filmset rond de entrée van het museum gebruikt kon worden om even te verpozen, een koffie te nemen en in boeken te bladeren. De titel C’était un rendez-vous verwijst naar de gelijknamige film van Claude Lelouch uit 1976. Hierin raast Lelouch in een Mercedes door Parijs, alle stoplichten negerend, om bij de Sacré-Coeur in de armen van zijn geliefde te vallen. De reprise van Schacht eindigde in MDD met eenzelfde auto, waar nu een vrouw uitstapt om haar wachtende geliefde voor de inkomhal (heimelijk?) te treffen.

Voor de oorspronkelijke installatie C’était un rendez-vous liet Schacht zich inspireren door de modernistische museumarchitectuur uit de jaren 1960, met typische (design)objecten uit die tijd. De nu hernomen installatie torpedeert de sixties naar een meer zakelijke sfeer van de jaren 1980–90.

De oorspronkelijke tekst C’était un rendez-vous werd voor de heropening opnieuw op het dak geïnstalleerd. Bezoekers dienden individuele letters vanaf een parkeerplaats naar het museum te brengen om deze aan de kunstenaar af geven en werden hierdoor ongemerkt deel van de re-installatie van het werk. Als remake verwijst deze actie naar de autorit in de originele film, het afleggen van de reis en de uiteindelijke ontmoeting.

De boekencollectie in de installatie werd met elke nieuwe tentoonstelling door de kunstenaar verder aangevuld. Tot nu toe zijn de volgende publicaties in te kijken:

1. Grand Tour 2020; Pieter Van Bogaert; Kaaitheater vzw, 2020
  2. MDd 7 – Museum Doordacht; Museum Dhondt-Dhaenens, 2008
  3. Ik weet niet wat jij gaat zeggen; Erik Hagoort; Jap Sam Books, 2017
  4. Intieme revoluties: Tegendraads in seks, liefde en zorg; Rahil Roodsaz en Katrien De Graeve; Boom, 2021
  5. No One Belongs Here More Than You: Stories, Miranda July; Scribner, 2007
  6. On Connection, Kae Tempest; Faber, 2020