close
1860—1949

Christus aan het kruis, 1931

olieverf
505 x 603 x 20 mm

Het werk van James Ensor vormt een stevige reactie tegen bepaalde aspecten van het toen dominante impressionisme. Als individualist laat zijn werk zich moeilijk categoriseren onder een algemene noemer. Centraal in zijn werk blijft de menselijke figuur, die nu en dan slachtoffer wordt van een felle defiguratie. Enkele van zijn geliefkoosde onderwerpen waren maskers, de christusfiguur, de dood en een allegorische benadering van het licht.

In de collectie van Irma en Jules Dhondt-Dhaenens zijn er slechts enkele werken die expliciet verwijzen naar religie. Deze Christus aan het kruis van Ensor is een van de opvallendste. Het fluoroze kruis en de explosie van vormen en kleuren refereren niet meteen aan de klassieke religieuze vormentaal. De Christusfiguur krijgt een voorname en meestal allegorische plaats in het oeuvre van Ensor. De kunstenaar projecteert hier zijn eigen innerlijke beeld, zij het zonder een te felle defiguratie na te streven. In deze kleine compositie zien we de ongebreidelde fantasie van de kunstenaar tot leven komen in bizarre gestalten en bombastische, onconventionele kleuren. Ensor liet in 1921 de catalogus Taferelen uit het leven van Christus publiceren bij Galerie Georges Giroux (GGG) in Brussel.

  • Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.


Irma en Jules Dhondt-Dhaenens bij het werk Christus aan het kruis van James Ensor in hun Villa Zodenhof, 1963.
Foto: Cedric Verhelst, www.artinflanders.be, publiek domein.