close
1879—1959

Christus aan het kruis, 1926

houtskool op papier
945 x 685 mm

Samen met Albert Servaes vond Oscar Colbrandt zijn roeping in de religieuze opflakkering van de jaren twintig. Nog voor de Eerste Wereldoorlog betrekt hij een atelier in het Gentse Elisabeth begijnhof, niet veel verder van waar Frits Van den Berghe en Albert Servaes een atelier deelden in 1904.

Na WOI werd hij, en velen met hem, aangetrokken door de religieuze opflakkering waarin hij werkt tot aan zijn tragische dood. Tijdens zijn leven kende de kunstenaar weinig tot geen erkenning voor zijn werk. Zijn oeuvre is niet uitgebreid en telt voornamelijk tekeningen. Geliefkoosde motieven waren de Helige Maagd, de Heilige Franciscus en de gekruisigde Christus, steeds heel sober met enkel aandacht voor de kern.

Dit werk werd aan Jules en Irma geschonken door galerist André Vyncke (Galerie Vyncke-Van Eyck) ter gelegenheid van de opening van het museum.