1879—1959

Christus aan het kruis, 1926

houtskool op papier
945 x 685 mm

Oscar Colbrandt vond – samen met Albert Servaes en vele anderen – zijn roeping in de religieuze opflakkeringen van de jaren twintig.

Tijdens zijn leven kende de kunstenaar weinig tot geen erkenning voor zijn werk. Zijn beperkte oeuvre omvat voornamelijk tekeningen. Hij gaf zijn geliefkoosde motieven – de Heilige Maagd, de Heilige Franciscus en de gekruisigde Christus – steeds heel sober weer, met enkel aandacht voor de kern.

Dit werk werd aan de collectie geschonken door galerist André Vyncke ter gelegenheid van de opening van het museum.

• Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 19.04.1969.

Begeleidende brief door Vyncke-Van Eyck bij hun gift aan Irma en Jules Dhondt-Dhaenens, 1967.

Het werk van Oscar Colbrandt opgesteld in de patio zaal tijdens de officiële opening van MDD in 1968.
Foto: Cedric Verhelst, www.artinflanders.be, courtesy van de kunstenaar.