close
1860—1949

Stilleven met chinoiserieën, 1907

olieverf
615 x 750 x 20 mm

Op een tafel staan verschillende Oosterse voorwerpen, waaronder beeldjes, maskers, een hoogblauwe vaas met een waaier in, een groenachtig kannetje en een melkwitte waaier. Linksboven hangt een Oosterse tekening aan de muur met overwegend blauwe, gele en donkerrode tonen. Binnenvallend licht wordt duidelijk gereflecteerd op de verschillende materialen en objecten. Het tafellaken vibreert in blauwe, paarse, groene en witte kleuren. De souvenirshop in Oostende uitgebaat door de moeder van Ensor was voor de kunstenaar een onuitputtelijke bron van inspiratie: de schelpen, carnavalmaskers en andere curiositeiten komen steeds terug in zijn werk. Zo bestaan er verschillende stillevens met chinoiserieën van zijn hand. Tijdens de officiële salons botste de kunstenaars meermaals met het klassieke schoonheidsideaal en zijn oeuvre valt moeilijk onder te brengen in een specifieke stroming of stijl. Als kunstenaar ging hij opzoek naar het gelukzalige, hechtte veel belang aan de achterliggende betekenis van het alledaagse en legde de regels van de academie naast zich neer. De kunstenaar plaatste zichzelf graag centraal als blijvende vernieuwer van de beeldende kunsten en als uitgesproken avant-gardist.

© SABAM, 2021