close
1930—2012

Surplace n°2, 2002

olieverf
700 x 800 mm

Surplace n°2 bestaat uit een reeks horizontale balkjes tegen een lichte, blauw getinte achtergrond. De horizontale balkjes zijn links uitgelijnd en ogen zo heel vlak. Aan de rechterkant is als het ware perspectief aanwezig door het toenemen van de lengte van de balken naar beneden toe, waardoor men een treden-effect verkrijgt. De balken zijn oranje van kleur en omlijnd met rood. Bovenaan het schilderij bevindt zich een smalle oranje strook, afgebakend met een onderbroken groene lijn. Helemaal onderaan gebruikt De Keyser eveneens een andere tint dan de lichtblauwe achtergrondkleur en kiest hier voor een aansluitende grijze tint. Ondanks de dualiteit van vlakheid versus perspectief (wat zo eigen is aan Raoul De Keyser), merkt men een grote eenheid op in de compositie door het gebruik van een eenduidige horizontale werking.

Surplace
is een reeks van vier schilderijen, waarvan Museum Dhondt-Dhaenens het tweede in zijn bezit heeft. Surplace is een term die zijn afkomst vindt in de sportwereld. In de wielrennersport staat het bekend als een ter plaatse blijven trappelen, een niet vooruitkomen. Alhoewel men ter plaatse blijft, merkt men bij Raoul De Keyser voor deze toestand zeker geen gebrek aan wilskracht en dadendrang. In feite is het net de bedoeling om vooruit te gaan door zijn toekomstgerichte handelingen. Surplace is het moment tussen absolute stilstand en volle race. Doordat het net de volle concentratie eist, is het daardoor een actief gegeven waarbij de dynamiek van het net-niet tot stilstand komen van de surplace wordt ervaren.