An Abstract Language of Art by Vanessa Joan Müller
In februari nodigt Museum Dhondt-Dhaenens de Weense kunsthistoricus, schrijver en curator Vanessa Joan Müller uit om een lezing te geven over de tentoonstelling Eloquent Formalism. Zij zal het vooral hebben over 'de universele taal van kunst' in een naoorlogs kader, specifiek te zien in de selectie werken van de kunstcollectie van Jan en Lieve Andries-Vanlouwe die momenteel te zien is in het museum.
De Andries-Vanlouwe collectie brengt werken samen van belangrijke naoorlogse kunstenaars. Zoals veel particuliere kunstverzamelingen die in de jaren 1960 in België, Nederland en het Rijnland werden opgericht, richt deze collectie zich op abstracte tendensen in de kunst.
Deze lezing bespreekt de nauwkeurige selectie van Andries-Vanlouwe in het licht van bredere trends in naoorlogse kunst in het Westen en hun impliciete ideologie. Wat zijn de implicaties van het idee van toegankelijkheid en 'leesbaarheid' van het kunstwerk, en hoe kijken we vandaag naar deze werken, nu het idee van een 'universele kunsttaal' zijn geldigheid heeft verloren?