Open call schrijfresidentie

MDD en MORPHO lanceren samen opnieuw een internationale schrijfresidentie voor beeldende kunstenaars in de Woning Van Wassenhove. De Woning, een architecturaal meesterwerk door Juliaan Lampens, biedt een schitterend isolement in een rustige woonwijk nabij Gent. Voortbouwend op het engagement van Museum Dhondt-Dhaenens met de Belgische avant-garde die zich in de 20ste eeuw afzonderden in dit schildersdorp, doen we een open oproep voor schrijvende kunstenaars die hier een nieuw project willen ontwikkelen.

Bijzondere aandacht gaat naar projecten die een kritisch moment vormen in de praktijk van de kunstenaar en waarbij het schrijven een centrale rol speelt (in de ontwikkeling en/of presentatie van het project). Het museum ondersteunt bovendien de presentatie van het project op het einde van de residentie. We doen daarom een oproep voor projectvoorstellen die kunnen resulteren in een publiek moment dat een directe uitwisseling toelaat of een participatief karakter heeft (performance, lezing, workshop…).

De residentie in Sint-Martens-Latem, België, duurt 4 opeenvolgende weken, in de periode van 1 tot 28 februari 2024.

Voor wie?

• Deze oproep staat open voor beeldende kunstenaars voor wie schrijven een essentieel onderdeel van hun praktijk vormt.
  • De oproep is voor enkele personen, collectieven kunnen niet deelnemen.
  • Er is geen beperking qua nationaliteiten, maar we houden rekening met duurzaam reizen.
  • Je mag in België reizen, verblijven en werken gedurende de residentie.
  • Wij doen ons best om de behoeften van de resident te faciliteren, maar door de specifieke architectuur (trappen, geen lift) is de woning niet geschikt voor alle condities.
  • Kandidaten die eerder al een residentie via MORPHO deden komen niet in aanmerking.

De residentie biedt

• Eigen woning met slaapkamer, keuken, badkamer en woonkamer voor één persoon.
  • Nutsvoorzieningen, internetverbinding, gebruik van een fiets.
  • Artistieke begeleiding door externe gasten die relevant zijn voor het project van de kunstenaar.
  • Praktische en inhoudelijke ondersteuning door het team van MDD.

Selectiecriteria

• Een goede match tussen wat het project vereist en wat de residentie biedt.
  • De relevantie van de praktijk van de kunstenaar voor de context van het museum en de residentie.
  • De impact die de residentie waarschijnlijk zal hebben op de ontwikkeling van de kunstenaar.

Hoe kandideren?

• Projectvoorstel, met verwijzing naar de vorm van het voorgestelde publieke moment (max. 500 woorden).
  • Motivatiebrief, die dieper ingaat op hoe de residentie de praktijk van de kandidaat in dit stadium van hun carrière ondersteunt (max. 500 woorden).
  • Recente sample van een tekst (max. 5 pagina’s).
  • Portfolio van werken en CV van de kunstenaar (max. 10 pagina’s).
  • Uiterste inzenddatum: 26 september 2024 vóór middernacht
  • Aankondiging van resultaten: week van 28 oktober 2024

Stuur alle bestanden in die volgorde en in één PDF (max. grootte 10MB, in het Engels) naar opencalls@morphoantwerp.be, met als onderwerp ‘Open call 2024 Writing Residency Woning Van Wassenhove’.

Jury

• Goedele Bartholomeeusen (Directeur Museum Dhondt-Dhaenens)
  • Caroline Dumalin (Artistiek directeur MORPHO)
  • Bert Puype (Artist liaison Axel Vervoordt Gallery)