Francis Upritchard
Big Fish Eat Little Fish

De Nieuw-Zeelandse kunstenares Francis Upritchard (1976) neemt met haar enigmatische figuratieve sculpturen een unieke positie in binnen de hedendaagse beeldhouwkunst. Een doorgedreven experiment met materiaal, kleur, vorm en schaal kenmerken Upritchards oeuvre. De sculpturen kennen geen culturele, geografische of chronologische grenzen. Referenties kunnen variëren van mokomokai en Japanse folklore tot futuristische hippies. Gefascineerd door museologie en design, presenteert Upritchard haar beelden dikwijls in daartoe zelf ontworpen displays en scenografieën.

Het project in MDD vormt een herinterpretatie van de tentoonstelling Wetwang Slack in het Barbican Centre (Londen, 2018). Wetwang Slack, een archeologische site in Oost-Yorkshire, vormde de aanzet voor het verkennen van ongewone materialen zoals balata, een zeldzaam Braziliaans rubber uit het Amazonewoud.

Voor Big Fish Eat Little Fish creëert Upritchard een aantal nieuwe werken in een verrassende scenografie die inspeelt op de museumarchitectuur. De titel verwijst naar een tekening van Bruegel die, net zoals het werk van Upritchard, alludeert naar een zinloze wereld waarin de machtigen instinctief azen op de zwakken.

01.03.20—31.05.20

Charlotte Crevits

Courtesy van de kunstenaar en Kate MacGarry, Londen.

Foto: Rik Vannevel

Met dank aan