Herinnering aan een Zomer
In de jaren vóór de Eerste Wereldoorlog ontstaan de eerste vriendschappen tussen kunstenaars als Gust De Smet, Frits Van den Berghe en Constant Permeke. Ze ontmoeten elkaar via de jonge kunstpromotor Paul-Gustave Van Hecke, die hen ook in contact brengt met de criticus André De Ridder. Tijdens de strenge Gentse winters werken ze in eenvoudige ateliers in het Patershol; zomers trekken ze naar de schilderachtige oevers van de Leie, waar eerder al symbolisten als Claus en Van de Woestyne hun plek vonden.
De zomers aan de Leie vormen het kloppend hart van nieuwe artistieke vriendschappen. Villa Malpertuis in Afsnee – eigendom van Van Hecke en modeontwerpster Honorine “Norine” Deschrijver – wordt een broeinest van creativiteit. Tijdens boottochten, diners onder de bomen en gesprekken aan het water vinden kunstenaars, schrijvers en verzamelaars elkaar.
Het schilderij Herinnering aan een Zondag (1926) van Edgard Tytgat vormt het vertrekpunt van deze tentoonstelling – een poëtische snapshot van een generatie kunstenaars, verzamelaars en critici rond Sélection en Le Centaure. Tytgat verbeeldt een zomerse namiddag aan de Leie, bevolkt door een bont gezelschap: Frits Van den Berghe, Gust en Léon De Smet, Marc Chagall, Blanche Charlet, Floris Jespers en vele anderen. Sommigen herkenbaar, anderen gehuld in raadselachtige anonimiteit. Wie precies wie is, blijft echter deels gehuld in mysterie. Kunstcriticus Paul Haesaerts was de eerste die een poging tot identificatie ondernam – maar laat u vooral zelf meeslepen. Kijk, zoek, droom, en laat deze zomerse namiddag aan de Leie herleven.