Herinnering aan een zondag: P.-G. Van Hecke en de kunstenaars in de jaren 1920

Aanleiding voor de tentoonstelling Herinnering aan een zondag is het schilderij van Edgard Tytgat dat deel uitmaakt van de eigen collecties van het museum. Het stelt een van de vele zondagen in de Leiestreek voor toen P.-G. Van Hecke bevriende kunstenaars uitnodigde in zijn buitenverblijf Malpertuis in Afsnee aan de Leie. In de jaren 1920 kwamen onder meer kunstenaars zoals Marc Chagall, Ossip Zadkine en Valentine Prax er op bezoek, terwijl Gust De Smet en Frits Van den Berghe zelfs een hele tijd in het huis van Van Hecke in Afsnee woonden en er enkele van hun beste werken schilderden. De ontmoetingen die toen plaatshadden dankzij P.-G. Van Hecke waren meebepalend voor de ontwikkeling van het oeuvre van deze kunstenaars.

De tentoonstelling documenteert en illustreert de kunstenaarsontmoetingen en het kunstennetwerk rond P.-G. Van Hecke in de jaren 1920, dit aan de hand van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en archiefstukken. Belangrijke werken werden geselecteerd van zowel Belgische (Frits Van den Berghe, Floris en Oscar Jespers, Gust De Smet, Edgard Tytgat, …) als buitenlandse kunstenaars (Ossip Zadkine, Marc Chagall, Heinrich Campendonk).

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de wetenschappelijke staf van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel) en past in een reeks tentoonstellingen rond de veelzijdige P.-G. Van Hecke die zal plaatsvinden in verscheidene Belgische musea in 2012. Tevens verschijnt in het voorjaar van 2012 een publicatie over de betekenis van P.-G. Van Hecke onder leiding van Dr. Virginie Devillez.

22.01.12—01.04.12

Curatoren