Karla Black
Museum Dhondt-Dhaenens is verheugd om de eerste solotentoonstelling in België van de Schotse kunstenares Karla Black te presenteren, net voor haar deelname aan de 57ste Biënnale van Venetië deze zomer.
De kunstenares realiseert abstracte sculpturen met alledaagse materialen zoals gips, gekleurde pigmenten en papier die ze op de grond legt of aan het plafond ophangt om zo fragiele, maar ook sensuele ruimtelijke ervaringen te creëren. Niet zozeer het eindresultaat telt, maar wel het intuïtief creatieproces alsook de evolutie van het werk na de creatie, door het licht in de ruimte en de bewegingen van de toeschouwers rondom de werken.
Voor haar tentoonstelling in MDD bezet Karla Black het hele museum met sculpturen die speciaal gecreëerd zijn voor de museumruimtes. De werken zijn gebaseerd op de specifieke architecturale kenmerken van het museum, zoals de grootte van de ruimte, de locatie van de deuren en het intense lichtspel in het museum.
Black navigeert door de ruimtes en vult ze van vloer tot plafond met alledaagse materialen zoals pastelgekleurd poeder, toiletpapier, vaseline en oogschaduw. Geïnspireerd door haar vorige grootschalige vloer-sculpturen – zoals Nature Does The Easiest Thing dat ze voor Manifesta 10 realiseerde – zal Black twee nieuwe vloerwerken creëren met gekleurde poeders en stroken van toiletpapier. In een reeks papieren werken aan de muren, gaat ze op zoek naar het spanningsveld tussen sculptuur en schilderij. Beïnvloed door Constantin Brâncuși’s sculptuur Endless Column uit 1938, zal Black in de centrale patio van het museum experimenteren met haar allereerste buitensculptuur.