Thomas Bogaert
On the way to the peak of ecstasy

On the way to the peak of ecstasy is het project waar Thomas Bogaert sinds begin vorig jaar aan werkte en die nu zijn finaliteit vindt in de tentoonstelling in Museum Dhondt-Dhaenens.

On the way to the peak of ecstasy
kan je bekijken als een voyeuristische slow motion roadmovie, maar dan zonder verhaallijn. Thomas Bogaert maakte voor de realisatie van dit werk een lange reis doorheen Californië, aan de Westkust van de Verenigde Staten. Niet alleen het specifieke licht en de desolate sfeer van de woestijnwegen fascineren hem, maar uiteraard ook de Amerikaanse cultuur zelf: het artificiële Hollywood, de stars en de wannabe-stars die er rondlopen, de escapistische films die er gedraaid worden, het onverzettelijk geloof in ‘the American Dream’ en de panische angst voor alles wat die ‘American Dream’ aan het wankelen zou kunnen brengen, …

Een selectie van de vele beelden die hij er opnam met zijn Super-8-filmcamera, monteerde hij in een loop. De Franse muzikant Raoul Sinier maakte de soundtrack voor de film.

In relatie met de driedubbele projectie op een prisma presenteert Thomas Bogaert een aantal filmobjecten die ontstonden uit de filmbeelden. Tevens maakte Thomas Bogaert een kunstenaarsboek dat integraal deel uitmaakt van het project On the way to the peak of ecstasy. Op die manier zet Thomas Bogaert het spel met de fysieke en mentale gelaagdheid van het beeld steeds verder in zeer verschillende media.

27.03.11—05.06.11
Tentoonstelling