Picture this: Narcisse Tordoir
De Belgische kunstenaar Narcisse Tordoir herdenkt permanent de betekenis van schilderkunst. Al sinds begin jaren 1980 experimenteert hij met de mogelijkheden van het medium schilderkunst. Bekend werd Tordoir midden jaren 1980 dankzij zijn kleine vierkante paneeltjes die hij combineerde tot een geheel, waarbij elk paneel één motief draagt dat kan variëren van geschilderde geometrische of organische vormen over uitgezaagde motieven tot driedimensionale vormen in gips. De motieven die hij gebruikte waren hierbij ontdaan van details en herleid tot hun meest eenvoudige vormen. Met dit werk creëerde Tordoir letterlijk een beeldtaal, waarbij de spanning tussen woord en beeld en tussen vorm en betekenis onderzocht werd. Het recente werk van Narcisse Tordoir bestaat uit composities, vaak op zeer groot formaat, waarin allerlei elementen en figuren samenkomen. Meestal ontstaan deze werken uit foto’s, tekeningen en zelfgemaakte ensceneringen in het atelier.
Alle werken die Narcisse Tordoir toont in Museum Dhondt-Dhaenens hebben dezelfde titel: Unos a Otros. Met deze titel verwijst hij naar een ets van Francisco de Goya uit de Los Caprichos – reeks, waarin de menselijke grillen op sarcastische wijze worden verbeeld. Op de ets Unos a Otros (1799) van Goya is te zien hoe vijf mannen zich amuseren met het spelen van een stierengevecht. Twee mannen, die de picadors zijn, zitten op de schouders van twee andere mannen, hun paarden, en proberen met een spies de vijfde man, die de stier speelt, te treiteren zonder hun evenwicht te verliezen. Unos a Otros betekent zoveel als “Nu de éne, straks de andere”, waarmee Goya aangeeft dat hij die vandaag de beul is, morgen evengoed het slachtoffer kan zijn.
De ets van Goya was het vertrekpunt voor een aantal ensceneringen die Narcisse Tordoir regisseerde in zijn atelier. Kostuums, maskers en allerlei andere attributen werden hierbij gebruikt. De deelnemers aan deze vreemde ‘performances’ werden uitgedaagd tot excessieve en theatrale poses in de beslotenheid van het atelier. Sommige van de foto’s die ontstaan zijn tijdens deze ensceneringen werden nadien deels overschilderd en dienen ook als bronnenmateriaal voor tekeningen die op hun beurt weer dienen als voorbereiding voor monumentale schilderijen. In zijn overschilderingen en zijn schilderijen maakt Tordoir hierbij onder meer ook gebruik van zeefdruktechnieken, airbrush en drippings.
Door het dynamisch samenkomen van die verschillende technieken en het overzetten van de ene kunstvorm in de ander - van performance over fotografie en print tot schilderkunst -, creëert Tordoir een complex visueel spel.