Thomas Zipp
Planet Caravan. Is There Life After Death? A Futuristic World Fair

Thomas Zipp wordt beschouwd als één van de belangrijkste voortrekkers van een nieuwe generatie Duitse kunstenaars. Hij stelde al wereldwijd tentoon, maar totnogtoe werd zijn werk nog nooit gepresenteerd in een Belgische of Nederlandse publieke instelling. Zijn werk valt uiteen in zeer diverse disciplines, om op barokke wijze weer samen te komen in totaalinstallaties. Zo maakt hij schilderijen, tekeningen, sculpturen, objecten, collages, foto’s, maar schrijft ook teksten en maakt muziek. Zijn werk beeldt zijn hyperpersoonlijke denkwereld uit, gevoed door theoretische en filosofische concepten, utopische visies, bizarre levensopvattingen, visionaire hallucinaties, …

Bij het ontwikkelen van zijn beeldtaal eigent Thomas Zipp zich stijlen en ideeën uit het verleden toe die hij op een experimentele manier gaat actualiseren. Hij is niet geïnteresseerd in de geijkte geschiedschrijving, maar interpreteert net de meest obscure kanten van ons collectief verleden. De romantiek van de geschiedenis maar ook het misgelopen vooruitgangsdenken worden kritisch bevraagd. Hij heeft hierbij voornamelijk oog voor de waanzin van het menselijke denken. Die waanzin wordt op zoveel mogelijke manieren benaderd, waardoor zijn excentrieke en theatrale beeldtaal alleen maar kan uitdijen.

Zijn tentoonstelling Planet Caravan? Is There Life after Death? A Futuristic World Fair was reeds in andere opstellingen te zien in Mannheim, Mülheim an der Ruhr en Londen. De versie in MDD is de laatste in de reeks. Telkens lijkt hij de bestaande museumruimtes te ontkennen door een tentoonstelling te bouwen die niet ‘past’ in de gegeven ruimte. Het daglicht wordt volledig weggewerkt om zo met zijn eigen lichtsculpturen een bevreemdend licht te werpen op de tentoongestelde werken. Hoewel sommige werken hergebruikt worden, herdenkt hij wel voor elk project de opstelling en worden er telkens nieuwe werken toegevoegd. De titel Planet Caravan is afkomstig van een psychedelische song van heavy metal – group Black Sabbath.

20.04.08—08.06.08

Kunstenaar