Mark Manders
The Absence of Mark Manders

The Absence of Mark Manders ontvouwt zich in de Woning Van Wassenhove. Deze post-Brutalistische woning werd in 1974 ontworpen door Juliaan Lampens voor Albert Van Wassenhove. In schril contrast met de meer gangbare lege en gepolijste Brutalistische interieurs, vulde de oorspronkelijke bewoner, die er tot zijn overlijden in 2012 woonde, het huis tot een verzamelzuchtige dimensie.

In The Absence of Mark Manders komt Lampens’ architectuur naar voren met respect voor de permanente sculptuur die het is, terwijl ook Van Wassenhove’s neiging tot verzamelen wordt belicht. Waar Manders sommige ruimtes nauwelijks heeft behandeld, gebruikt hij het bed, het kantoor en de keuken als een podium voor de verzameldrift van de oorspronkelijke bewoner: een opeenstapeling van tekeningen, architectonische voorstellen, foto’s, kunstwerken, verfpotten en ogenschijnlijk nog natte klei. Deze ruimtes zijn ingezet als atelier en onthullen de sporen van een tijdelijke bewoner die leeft en denkt in de architectuur van Lampens.

In Manders’ woorden: “Het doel is om het huis in een perfecte staat te laten zien, terwijl sommige ruimtes ontsporen als je erop inzoomt. In deze ruimtes zit een caleidoscopisch element, alsof je in een hoofd naar binnen kijkt.”

Tijdens deze tentoonstelling zal de Woning Van Wassenhove uitzonderlijk op reservering te bezoeken zijn.

• Enkel te bezoeken na reservering van tickets met een tijdslot.
  • Max. 12 personen per uur.
20.09.23—17.12.23
Woning van Wassenhove

Brakelstraat 50
B-9830 Sint-Martens-Latem

Kunstenaar
   Bezoek

wo–zo,

10:00–13:00,

14:00–17:00,

na reservatie.

€ 12 / € 8 / € 0

Curator

Laurens Otto

Mark Manders, Working Table, 2023.

Artist Talk