When the mood strikes...
Verzameling Wilfried & Yannicke Cooreman
Na de succesvolle tentoonstelling van de Verzameling Roger en Hilda Matthys-Colle in 2007, ontsluit het MDD in de zomer van 2009 de verzameling Wilfried en Yannicke Cooreman. Het museum Dhondt-Dhaenens is zelf ontstaan uit een privéverzameling. Het past dan ook binnen haar beleid om onderzoek te doen naar geëngageerde verzamelstrategieën en ook tentoonstellingen van dergelijke relevante verzamelingen te presenteren.
Het echtpaar Cooreman startte met verzamelen eind jaren 1970, door het verwerven van werk van jonge kunstenaars die tot hun eigen generatie behoorden. Sindsdien hebben ze zich in de eerste plaats toegelegd op het volgen en verzamelen van jonge kunstenaars, vaak nog vóór of aan het begin van hun internationale doorbraak. Door hun wervingspolitiek ondersteunden ze de ontwikkeling van het oeuvre van de kunstenaar in een zeer vroeg stadium. Zo zijn meerdere generatie kunstenaars vertegenwoordigd in hun verzameling, gaande van Franz West, Thomas Schütte, Art & Language, Jean-Marc Bustamante en Jan Vercruysse tot Lucy McKenzie, Gregor Schneider, Robert Kusmirowski, ...
Opmerkelijk is dat Wilfried & Yannicke Cooreman begonnen te verzamelen op een moment dat de belangrijke avant-garde –kunstbewegingen en –stromingen zoals de Pop Art, de Concept Art, de Arte Povera of de Minimal Art over hun hoogtepunt waren. Vanaf de jaren 1980 wordt de kunstproductie integendeel gekenmerkt door een versplintering, waarbij de eigenheid van de kunstenaar soeverein is. De recente kunstproductie is dan ook erg divers en veelzijdig, zonder beperkingen op vlak van thema of beeldtaal.
De verzameling Wilfried & Yannicke Cooreman biedt een zeer eclectisch beeld op die vele artistieke experimenten van de laatste drie decennia. Terugkerende thema’s en motieven doorheen de verzameling kunnen onder meer gerelateerd worden aan architectuur, politiek, sociologie en psychologie.