1898—1971
De uitstap, 1963
olieverf
1002 x 1197 x 7 mm
Collectie Museum Dhondt-Dhaenens
Het contrast in Malfait's oeuvre bereikt haast absolute proporties als men Mallemolen (1931) vergelijkt met De uitstap, een doek uit de laatste (rijpe) periode. De geschiedenis lijkt zich bijna veertig jaar na dato te herhalen: het expressionisme van De Smet en Permeke treft plotseling nog een late gezant. Zwaarte en vastheid schuilen in de volumineuze, hoekige vormen. De dingen en de menselijke figuren zijn als uit hout gesneden, contouren brengen waar nodig een accent. Breed en plomp drukt alles op de aarde. Met nauwelijks verzwakte zin voor synthese zingt Hubert Malfait in dit massieve tafereel de laatste strofen van het lied van de aarde.
P.B.
- Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.