1898—1971
Mallemolen, 1931
olieverf
855 x 1007 x 27 mm
Collectie Museum Dhondt-Dhaenens
Onder invloed van de economische crisis veranderd ook Malfait’s stijl tijdens de jaren 30.
In Mallemolen werkt hij vrijer en meer spontaan met speelse verwijzingen naar het dorpsleven en de geliefde kermissen. Het is een voorbeeld van zijn ‘animistische’ werkwijze. Hij lijkt hier dichter te staan bij de grootstedelijke gebeurtenissen dan bij het rurale dorpsleven waarin hij debuteerde. De paardenmolen en schommels suggereren meteen beweging en levendigheid in het werk met overwegend koude tonen.
In 1927 kreeg Malfait zijn eerste individuele tentoonstelling in Galerie Le Centaure. André De Ridder beschrijft in het tijdschrijft Le Sélection hem als een van de weinige jongeren die de expressionistische traditie van de grote schilders voorzet.
- Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 19.04.1969.