Portret van Jules Dhondt, 1963
Jules Dhondt (1889–1969) liet zich door kunstenaar en generatiegenoot Léon De Smet portretteren in een zwart maatpak op een anonieme achtergrond. Het portret werd enkele jaren voor de opening van het museum gemaakt en hing, samen met een portret van Irma Dhaenens, op een prominente plek aan de ingang van het museum. Het demonstreert de persoonlijke relatie tussen het koppel en de kunstenaar.
Jules Dhondt werd door Marcel Grypdonck (1909–1996) – de toenmalige inspecteur-generaal voor culturele aangelegenheden van de provincie Oost-Vlaanderen en lid van de eerste beheerraad – beschreven als een man met een gevoelig hart en met een onverwrikbare loyaliteit ten aanzien van zijn vrienden en familie. Toen hij in 1964 de ‘Stichting Jules Dhondt’ oprichtte, koos Jules voorname leden uit de politiek en het bedrijfsleven voor de beheerraad. Hij had een duidelijk takenpakket in gedachten voor hen. Jules Dhondt was zelf ook beheerder bij verschillende ondernemingen, zoals Drukkerij Erasmus, NV Waesland (meubelstoffen), NV Dacca (jutespinnerij) en de NV Safti (breigoed).
Met zijn verzamelde kapitaal breidde hij de collectie op korte tijd flink uit, al ging hij altijd voorzichtig te werk bij de aankopen. Hij liet zich dan ook bijstaan door vriend en adviseur Jozef Mees. De eerste vergadering van de raad van beheer van het museum op 3 juni 1967 werd bijgewoond door Jules Dhondt (voorzitter), Irma Dhaenens (ondervoorzitter), dr. Adriaan Martens (1885–1968), Lode Claes (1913–1997), Marcel Grypdonck (1909–1996), Antoon De Pesseroey (1917–1979), Hugo Waeterloos (1930–2002), Octaaf Van Malderen (1911 – 1995), Maurits Naessens (1908–1982) en notaris Rudy Pauwels (1932-2007).
- Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.