1881—1966

Portret van Irma Dhaenens, 1963

olieverf
700 x 600 x 20 mm

Irma Dhondt-Dhaenens (1884–1968) liet zich portretteren door Léon De Smet. Vaak liep ze in verzorgde kledij en met opvallende broche en parelketting door haar museum, waar ze hoogwaardigheidsbekleders en kunstenaars ontving. Ze heeft haar man Jules steeds onvoorwaardelijk gesteund in zijn visie. In de laatste jaren van haar leven kreeg ze te kampen met verschillende hartinfarcten die haar en haar man Jules Dhondt deden nadenken over de toekomst van hun geliefde collectie.

Dit portret toont hoe Léon De Smet sterk beïnvloed was door het impressionisme en pointillisme en, in tegenstelling tot zijn generatiegenoten, trouw bleef aan de techniek van toetsen en strepen. Ondanks het gedempte palet bereikte de kunstenaar een grote diversiteit aan kleuren en tonen in evenwichtige composities. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchtte hij naar Engeland, waar hij zich toelegde op officiële portretten van rijke burgers.

De portretten van de stichters van het museum, Jules en Irma Dhondt-Dhaenens, werden enkele jaren voor de opening van het museum gemaakt en hingen op een prominente plek in de ontvangstzaal. Léon De Smet woonde in Deurle van 1926 tot aan zijn dood in 1966.

• Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.

Irma Dhondt-Dhaenens ontvangt prins Albert van België in de breigoedfabriek NV Safti.

Foto: Cedric Verhelst, www.artinflanders.be, © SABAM Belgium 2023.