Thomas Hirschhorn
MDD Talks #4 – Woorden en daden

Kunstenaar Thomas Hirschhorn, curator en tentoonstellingsorganisator Sophie Lauwers en filantroop Vera Michalski-Hoffmann bespreken in deze online talk de uitdagingen van kunst in de publieke ruimte. Hirschhorn staat bekend om zijn samenwerking met lokale gemeenschappen waarmee hij ter plaatse kunstwerken in de openbare ruimte realiseert – zoals Spinoza-Car (2009), momenteel te zien in BOZAR in Brussel. Het gesprek, gemodereerd door Antony Hudek, zal vragen aansnijden als: “Hoe de kracht van samenwerking garanderen bij werken die in en voor de openbare ruimte zijn ontworpen?” en “Welke rol spelen particuliere kunststichtingen bij het waarborgen van hun rol op lange termijn?”

Sprekers

Thomas Hirschhorn

Thomas Hirschhorn werd in 1957 in Bern geboren. Hij studeerde van 1978 tot 1983 aan de Kunstgewerbeschule Zürich, en verhuisde in 1983 naar Parijs, waar hij sindsdien woont. Zijn werk was te zien in talrijke musea, galeries en tentoonstellingen, waaronder de Biënnale van Venetië (1999 en 2015), Documenta11 (2002), de 27e Biënnale van Sao Paulo (2006), de 55e Carnegie International, Pittsburgh (2008), Museum Dhondt-Dhaenens (2010) en het Zwitserse paviljoen op de 54e Biënnale van Venetië (2011). Met elke tentoonstelling in musea, galerijen en alternatieve ruimten, en met zijn 70 werken in de openbare ruimte, bevestigt Hirschhorn zijn engagement voor een niet-exclusief publiek.

Sophie Lauwers

Sophie Lauwers werd geboren in Halle in 1966, en studeerde geschiedenis aan de VUB Brussel en ballet in Antwerpen. Sinds 2011 is ze Directeur Tentoonstellingen van BOZAR en lid van het Uitvoerend Comité. Tussen 2002 en 2011 was ze tentoonstellingscoördinator bij BOZAR. Lauwers is zeer betrokken bij de ondersteuning van de hedendaagse beeldcultuur in België, met name door haar rol in raden en besturen, onder meer van Établissement d’en face, Museum Dhondt-Dhaenens en Auguste Orts.

Vera Michalski-Hoffmann

Vera Michalski-Hoffmann heeft politieke wetenschappen in Genève gestudeerd. In 1987 richtte ze samen met Jan Michalski, haar Poolse echtgenoot, Éditions Noir sur Blanc op om bruggen te slaan tussen culturen en volken in Europa door auteurs in het Frans en Pools uit te geven. In 2004 richtte ze in Montricher, aan de voet van de Zwitserse Jura, de Fondation Jan Michalski pour l’écriture et la littérature op, met als doel literaire creaties te ondersteunen en het lezen aan te moedigen. De stichting organiseert en financiert onder meer tentoonstellingen, culturele evenementen, schrijversresidenties en een jaarlijkse prijs voor wereldliteratuur.

22.05.21
   Kunstenaar