Jonas Vansteenkiste
MDD Talks #5 – Huizen Voor Kunst

Natascha Drabbe, oprichter en directeur van Iconic Houses Network, Amaryllis Jacobs van MANIERA en kunstenaar Jonas Vansteenkiste bespreken de uitdagingen die gepaard gaan met het organiseren van kunst- en designtentoonstellingen in particuliere monumenten. Monumentale architectuur daagt kunstenaars, ontwerpers en curatoren uit tot het vinden van innovatieve manieren om kunstwerken te tonen. Hoe deze in een constructieve dialoog te brengen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de architectuur meer wordt dan louter decor? De talk wordt gemodereerd door Laurens Otto.

Sprekers

Natascha Drabbe

Natascha Drabbe is directeur en oprichter van het Iconic Houses Network. Ze studeerde architectuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, publiceert, werkt als curator, geeft lezingen en neemt deel aan ontwerp- en architectuurjury's in binnen- en buitenland. Iconic Houses is een internationaal non-profit netwerk dat moderne museumwoningen, architectenhuizen, kunstenaarshuizen en ateliers,uit de 20e eeuw verbindt en publiek toegankelijk maakt.

Amaryllis Jacobs

Amaryllis Jacobs richtte in 2014 samen met Kwinten Lavigne MANIERA op. MANIERA geeft opdrachten aan architecten en kunstenaars om meubels en gebruiksvoorwerpen te ontwikkelen. MANIERA kristalliseert affiniteiten tussen architecten en kunstenaars uit in nieuwe ontwerpvoorstellen. MANIERA organiseert tentoonstellingen op locaties met een uitzonderlijke architecturale betekenis, onder meer in Hôtel Wolfers, Brussel (2015), Huis De Beir (Knokke, 2020) en recentelijk in het Roelantshuis, Sint-Martens-Lennik.

Jonas Vansteenkiste

Jonas Vansteenkiste is een beeldend kunstenaar en curator. Na zijn studies Media Kunst aan het KASK, Gent, voltooide hij een Master Na Masteronderzoek in de kunst aan St-Lucas Antwerpen. Sindsdien onderzoekt Vansteenkiste in zijn werk de mentale en de fysieke ruimte. Het begrip ‘huis/thuis’ is een motief in zijn oeuvre. Met zijn recente project Membrane verkende hij recent de architectuur en de verhalen van de vroegere en huidige bewoners van de Villa Gaverzicht in Waregem en het belang van modernistisch erfgoed.

19.06.21
   Kunstenaar