Leo Gabin
A Crackup at the Race Riots

Museum Dhondt-Dhaenens presenteert de eerste langspeelfilm, A Crackup at the Race Riots, van het Belgisch kunstenaarstrio Leo Gabin. De film is een adaptie van de gelijknamige experimentele roman van de bekende Amerikaanse scenarioschrijver, regisseur en kunstenaar Harmony Korine.

Voor deze film maakten de kunstenaars van Leo Gabin enkel gebruik van amateurfilmpjes die ze vonden op het internet. We zien onder meer schaars geklede pubermeisjes die een dansje opvoeren voor de webcam, gepimpte Cadillac-wagens, maar ook beelden van de straten in de Amerikaanse suburbs met palmbomen, shopping malls en typische bungalowhuizen. De film is een collage van op het eerste gezicht banale beelden die samen een bevreemdend geheel vormen. Een duidelijke verhaallijn of boodschap valt niet meteen te ontdekken in de film, veeleer is het een experimenteel aftasten wat realiteit en fictie vandaag nog betekenen.

Leo Gabin is een kunstenaarstrio bestaande uit Lieven Deconinck, Gaëtan Begerem en Robin De Vooght. Zij werken samen sinds 2000.

18.10.15—10.01.16

Kunstenaar