Absence is the Highest Form of Presence

Het ambitieuze tentoonstellingsproject Absence is the highest Form of Presence brengt het werk samen van drie kunstenaars die al lange tijd internationale erkenning genieten: Robert Gober, Julião Sarmento en Luc Tuymans. Het is het laatste en onvoltooide project van de in 2003 overleden curator Michael Tarantino.

In de bondige conceptnota die Michael Tarantino schreef over dit project, gaf hij een aantal thema’s aan die aan bod konden komen in de tentoonstelling: het enigma, het onzichtbare, de off-screen ruimte en de gefragmenteerde of vervormde voorstelling van het menselijke lichaam. Het is duidelijk dat Michael Tarantino zijn twee grote liefdes, met name film en beeldende kunst, wou verenigen in het project.

Vertrekkende van het basisconcept, uitgeschreven door Michael Tarantino in 2002-2003, werkten de betrokken kunstenaars en MDD samen aan de realisatie van de tentoonstelling.

Het MDD ziet het als één van haar museale taken om het recente kunsthistorische verleden te onderzoeken en ‘contextualiseren’. Veel waardevolle informatie over de recente fundamentele ontwikkelingen binnen de hedendaagse beeldende kunst dreigt nu al verloren te gaan, omdat het niet beheerd of ontsloten wordt. De realisatie van Absence is the highest Form of Presence is een eerste stap in het onderzoek naar de intellectuele nalatenschap van Michael Tarantino.

Michael Tarantino

Na zijn studies filmesthetiek aan de universiteit van New York bouwt Michael Tarantino (1948 New Jersey – 2003 Brussel) een carrière op als curator en kunstcriticus. Hij is één van de vroege verdedigers van video- en filminstallaties binnen de hedendaagse beeldende kunst. Zijn passie voor film ligt aan de basis van verschillende tentoonstellingsprojecten waarin hij de relatie onderzoekt tussen film en beeldende kunst.

In 1988 verhuist hij van de Verenigde Staten naar Brussel. In de jaren 1990 werkt hij onder meer samen met kunstenaars zoals Antony Gormley, Sam Taylor-Wood, Anish Kapoor, Rachel Whiteread, Matt Mullican en Jeff Wall. Van 1998 tot 2001 is hij hoofdcurator van het Oxford Museum of Modern Art. In 2001 keert hij terug naar Brussel om er directeur te worden van het nieuw op te richten Artesia Center for the Arts. Dit hedendaagse kunstencentrum komt er uiteindelijk nooit, en Michael Tarantino overlijdt in 2003, na een slepende ziekte, op 55-jarige leeftijd.

04.10.09—29.11.09

Curator