CHRONIC. Handmade Nightmares in Red, Yellow and Blue

De tentoonstelling Chronic brengt het werk samen van drie kunstenaars met een heel verschillende achtergrond: Folkert de Jong (1971 Egmond aan Zee, Nederland), Fendry Ekel (1971 Jakarta, Indonesië) en Dylan Graham (1972 Otautahi, Nieuw-Zeeland).

Ze kennen elkaar vanaf het begin van hun carriere en voeren sindsdien een intensieve artistieke dialoog. Hun materiaalgebruik en techniek is zeer verscheiden: terwijl Dylan Graham op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden binnen de tekenkunst en installatie, is het werk van Folkert de Jong ingebed in de traditie van de beeldhouwkunst en gaat Fendry Ekel’s werk over de betekenis van het beladen beeld binnen de schilderkunst en de mogelijkheden ervan.

De ondertitel van de tentoonstelling, Handmade Nightmares in Red, Yellow and Blue, verwijst naar de basisideeën van de kunstenaars verbonden met de Nederlandse kunstbeweging De Stijl, die in de jaren 1910 de schilderkunst uitzuiverden tot de drie basiskleuren rood, geel en blauw. Tegelijk is het ook een referentie aan de reeks immense doeken Who’s afraid of Red, Yellow and Blue van Barnett Newman, waarvan er één in 1986 door een kunstvandaal in het Stedelijk Museum van Amsterdam opengereten werd met een mes.

Het werk van de drie kunstenaars is ingebed in de hedendaagse tijd, gebruik makend van historisch bronnenmateriaal dat ze vinden op het Internet, in boeken en in de pers. Thema’s als oorlog, destructie, machtsmisbruik en angst komen veelvuldig terug. Chronic is als een wervelwind die de museumruimte vult met bizarre associaties, een historisch beladen iconografie en een barokke vormentaal.

De tentoonstelling is een concept van curator Astrid Honold. Het concept werd in februari 2007 uitgewerkt ter gelegenheid van een tentoonstelling in de Monique Meloche Gallery te Chicago.

07.10.07—25.11.07

Curator