HISK - JUST A FOUR-LETTER WORD

De laureaten van het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) zijn dit jaar van 9 december tot 6 januari 2008 te gast in MDD.

De tentoonstelling loopt onder de titel JUST A FOUR-LETTER WORD en toont het werk van elf kunstenaars die werken in de meest uiteenlopende disciplines.

Naar jaarlijkse gewoonte wordt in december een tentoonstelling georganiseerd met werk van de laureaten van dat jaar. Voor het eerst wordt deze tentoonstelling buiten de veilige ateliermuren van het HISK georganiseerd. Zowel de publicatie als de tentoonstelling worden samengesteld in nauwe samenwerking tussen het HISK, de kunstenaars en het MDD.

Het HISK organiseert in Vlaanderen de postacademische opleiding op het vlak van de beeldende en audiovisuele kunst. Het biedt aan vijfentwintig jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland gedurende twee jaar een eigen atelier en bijzondere begeleiding aan. De nadruk in het HISK ligt vooral op de individuele praktijk, de focus is internationaal.

Centraal staan de gastdocentschappen van kunstenaars, curators, critici en theoretici die op geregelde tijdstippen individuele atelierbezoeken afleggen. Door het unieke concept van het HISK krijgen de kandidaat-laureaten de mogelijkheid om ernstig te investeren in het kritische onderzoek van hun werk en dat te situeren in een ruimere artistieke, culturele en maatschappelijke context.

Sinds 1997 zijn 126 laureaten aan het HISK afgestudeerd. Het grootse deel daarvan bouwt een succesvolle professionele loopbaan uit in de Vlaamse en internationale kunstwereld.

09.12.07—06.01.08

In samenwerking met