(In Search Of) The Perfect Lover

De kwetsbaarheid van de tekening toont het tegenstrijdige aspect van creativiteit dat zowel creëert als snijdt, en zowel een inscriptie als een registratie is.

Deze conflicten komen naar voren in de zeer uiteenlopende oeuvres van Bourgeois, Dumas, McCarthy en Pettibon. Ze werken allemaal rond thema’s als erotiek, seksualiteit, verlangen, conflicten en angsten. Seksualiteit is hier een metafoor voor het creatieve dat zichzelf probeert uit te drukken via metaforen en een ongehinderde stijl die de nauwe band tussen geweld en dood niet ontkent.

De titel van de tentoonstelling, die oorspronkelijk in samenwerking met Matthias Winzen werd gemaakt en voor het eerst werd getoond in de Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, verwijst in de eerste plaats naar een serie tekeningen van Marlene Dumas en wijst op de dubbelzinnige relatie tussen de fragiele tekening en de beschadiging van het vel papier.

De titel kan echter ook worden geïnterpreteerd als een zoektocht naar een perfect (ander) lichaam. Dit idee wordt getoond in het videowerk Meeting (William Wilson) van Koen Theys en L.A. Raeven’s Nature’s Choice, die speciaal voor de tentoonstelling in MDD zijn toegevoegd.

12.10.03—21.12.03
Tentoonstelling