Ryan Gander
To stand amongst the elements and to interpret what one knows

To stand amongst the elements and to interpret what one knows is de eerste overzichtstentoonstelling in België van het werk van de Britse kunstenaar Ryan Gander.

In deze tentoonstelling komen de verschillende aspecten van zijn veelzijdig oeuvre aan bod. Zijn werk kan de vorm aannemen van een actie, een sculptuur, een installatie, maar ook een gedachte, een belofte of een ontmoeting. Ryan Gander speelt graag met absurde logica en verrassende inzichten over zichzelf en zijn omringende leefwereld. Niets is wat je denkt te weten, en al zijn werken lijken puzzelstukken te zijn waarvan te vrezen valt dat ze uiteindelijk nooit perfect in elkaar zullen passen.

Zijn verbeelding en gedachtesprongen gaan vele kanten uit en laten zich vooral niet vangen in een specifieke en herkenbare stijl of vorm. Wat wel een rode draad vormt in het werk van Ryan Gander is de oprechte generositeit naar de toeschouwer toe: Gander daagt ons steeds opnieuw uit om onze vastgeroeste verwachtingen los te laten en onze eigen fantasie te laten werken om de verhaallijnen die hij opzet, verder te zetten. Vandaar vraagt een tentoonstelling van Ryan Gander veel aandacht voor details en is nooit alles altijd door iedereen te doorgronden, maar zal eenieder andere elementen herkennen en betekenis geven.

Veel werken van Ryan Gander herinterpreteren bestaande werken van hemzelf en anderen of zijn een verderzetting van fictieve verhaallijnen die hij in eerdere tentoonstellingen reeds opstartte. Hoe dieper en aandachtiger je graaft in het werk van de kunstenaar, hoe meer relaties en verbanden je blootlegt.

Een tentoonstelling van Ryan Gander is met andere woorden steeds een ontdekkingstocht waarbij alle zintuigen worden aangesproken en je geconfronteerd kunt worden met tijd, zelfreflectie, herinneringen uit de kindertijd of gewoon een onverwachte plotwending.

31.01.16—27.03.16
Tentoonstelling