Verzameling Roger en Hilda Matthys-Colle

Van 1 juli tot 23 september 2007 presenteert MDDde verzameling Roger en Hilda Matthys–Colle.

De prestigieuze verzameling beslaat de hele tweede helft van de twintigste eeuw met topwerk van onder meer René Magritte, Jean Tinguely, Andy Warhol, Tom Wesselmann, Sol Lewitt, Donald Judd, Gilbert & George, Franz West en Thomas Schütte. Ook enkele Belgische kunstenaars zijn vertegenwoordigd in de collectie: Jan Vercruysse, Marthe Wéry, Michel François, Thierry De Cordier, ...

Het echtpaar Matthys-Colle begon te verzamelen rond 1960, op het moment dat de collectie Dhondt-Dhaenens grotendeels gevormd was. In tegenstelling tot de heer en mevrouw Dhondt-Dhaenens richtte het echtpaar Matthys-Colle zich op de internationale actuele kunstbewegingen. Ze waren vooral geboeid door de nieuwe bewegingen die de kunst weer op een ander spoor brachten: Cobra, Pop Art, Minimal Art, Concept Art, Arte Povera tot en met de nieuwste stromingen uit de jaren ’90. Het experimentele karakter van kunst was een belangrijk criterium en ze verwierven dan ook werk op het moment dat die bewegingen in volle ontwikkeling waren.

De kunstcollectie van Roger en Hilda Matthys-Colle is niet alleen van een uitzonderlijke materiële waarde, maar de rol die Dr. Matthys speelde in de acceptatie van het bestaansrecht van actuele kunst in België is op zijn minst even belangrijk. Dr. Matthys was één van de stichtende leden van de ‘Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst’ (VMHK) in Gent en tevens betrokken bij het bestuur van het ‘Paleis voor Schone Kunsten’ in Brussel.

De tentoonstelling in MDD wil geen historisch overzicht geven van de diverse stromingen uit de tweede helft van de twintigste eeuw, maar wel een eigenzinnige wandeling zijn doorheen de verzameling aan de hand van een honderdtal werken. De kwaliteit van de subjectiviteit zal dus primeren in de presentatie.

Architect Paul Robbrecht zorgde voor een aantal ingrepen in de ruimtes van het museum om een ander perspectief te geven aan bepaalde werken. Naast de presentatie van de collectie, worden een aantal in situ – projecten gerealiseerd met kunstenaars zoals Niele Toroni, Lawrence Weiner en Elmgreen & Dragset.

Er verschijnt tevens een rijkelijk geïllustreerde catalogus over de verzameling met onder meer een gesprek van Chantal Pattyn met Roger Matthys, Anton Herbert en Joost Declercq.