Walther Vanbeselaere, Verzamelaar voor de staat

Museum Dhondt-Dhaenens voert sinds 2007 een beleid waarbij maatschappelijk en kunsthistorisch relevante verzamelingen onderzocht en ontsloten worden. Tot nog toe ging het om private collecties en éénmaal om een bedrijfscollectie. In samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) werd ditmaal het verzamelbeleid van museumconservator Walther Vanbeselaere onderzocht, alsook zijn betekenis bij de totstandkoming van de verzameling Dhondt-Dhaenens.

Deze zomer presenteert Museum Dhondt-Dhaenens de moderne kunstcollectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), voor een belangrijk deel samengebracht onder hoofdconservator Walther Vanbeselaere tussen 1948 en 1973.

Zijn ideeën over de moderne Vlaamse kunst waren bijzonder invloedrijk. Ook op de vorming van de verzameling Dhondt-Dhaenens had Vanbeselaere een zeer grote invloed. Door de belangrijke rol die hij in deze instellingen heeft gespeeld, kunnen tussen beide collecties verscheidene parallellen getrokken worden.

De tentoonstelling brengt werk van Belgische moderne topkunstenaars zoals James Ensor, Henri Evenepoel, Léon Spilliaert, Edgard Tytgat, Jean Brusselmans en Rik Wouters – kunstenaars die Vanbeselaere bijzonder hoog in het vaandel droeg. De conservator had evenwel ook oog voor de internationale kunstcontext van die tijd. De collectie Belgische kunst werd door Vanbeselaere aangevuld met werk van kunstenaars als Edgar Degas, Ben Nicholson, Marino Marini en Giacomo Manzù.

Voor de presentatie van deze tentoonstelling werden drie hedendaagse kunstenaars uitgenodigd om de museumruimte naar hun hand te zetten. Kunstenaars Oleg Matrokhin, Bart Lodewijks en Jacqy duVal treden in dialoog met de collectie Vanbeselaere aan de hand van bijzondere architecturale, coloristische en tekenkundige ingrepen.