1925—2002
De vrouw, 1958
olieverf op paneel
1820 x 702 x 18 mm
Collectie Museum Dhondt-Dhaenens
In 1943 volgde Jan Burssens les bij de laat-Vlaamse expressionist Hubert Malfait. Niet veel later evolueerde zijn werk geleidelijk aan richting het non-figuratieve. Hij hanteerde kleurrijke verflagen – soms gemengd met fijn grind en zand – die een weelderig en zintuiglijk geheel vormen. De vrouw uit 1958 verraadt net als Jozef Mees’ Compositie uit 1962 de invloed van action painting.
Burssens’ verblijf in Amerika in 1958 drukte een stempel op zijn werk en hij greep geleidelijk aan terug naar figuratie. Volledig in de geest van de Franse filosoof Sartre wou Burssens de sprakeloze schilderkunst een nieuwe stem geven, die in de eerste plaats vertrekt vanuit de materie zelf.
- Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.