Het nostalgische sentiment in de Latemse kunst

In het kader van de collectiepresentatie Het Erf presenteert MDD – in samenwerking met de Latemse Kunstkring en Erfgoed Deurle – de lezing Het nostalgische sentiment in de Latemse kunst op 28 april en 11 mei.

Dr. Raphaël Van Lerberge werpt een blik op het cultuurpolitieke klimaat waarin de collectie van Jules en Irma Dhondt-Dhaenens en hun museum is ontstaan.

De Latemse kunstgeschiedenis – doordrongen van ‘nostalgisch sentiment’ – ontwikkelde zich in de 19e eeuw als reactie op de groeiende moderniteit. Specifiek de aantrekkingskracht van de idyllische natuur in Deurle en Latem als contrast op de voortzettende verstedelijking zorgde voor een instroom van zowel notabelen als kunstenaars. Daaruit groeide een kunstidioom dat sociale en politieke draagkracht kreeg onder meer in de Vlaamse Beweging.

28.04.23
Lezing