Schöne Sentimenten
Met Schöne Sentimenten zet Museum Dhondt-Dhaenens het potentieel van haar collectie in de kijker. In de tentoonstelling gaan de kernwerken uit de eigen collectie in dialoog met kunstwerken uit private collecties die MDD momenteel beheert of in de toekomst zou willen beheren. Het geheel is daarom geen klassieke, maar een imaginaire collectiepresentatie. Reële kunstwerken worden gecombineerd met ‘afwezige’ werken met als bedoeling het belang, de capaciteit en mogelijkheden van de getoonde collecties te beklemtonen.
Een bijzondere blik
De kern van de tentoonstelling zijn de collecties Dhondt-Dhaenens, Matthys-Colle en Cooreman, die elk een belangrijke rol gespeeld hebben in het acceptatieproces van moderne en hedendaagse kunst in Vlaanderen. Samen overspannen ze de ruime twintigste eeuw en geven als geheel een bijzondere blik op stijlen, genres en stromingen: van het Vlaamse modernisme uit de eigen collectie, over de naoorlogse Belgische en Amerikaanse kunst uit de Matthys-Colle collectie tot eigentijdse, globale kunst uit de Cooreman collectie.
Schöne Sentimenten verwijst naar een gelijknamige editie van de kunstenaar Jan Vercruysse die een centrale plaats krijgt in de tentoonstelling. De titel alludeert impliciet naar de schoonheid, maar ook naar de broosheid van een museumcollectie. Aan de hand van deze suggestieve collectiepresentatie, in een eigenzinnige scenografie van Maxime Prananto, en met de enorme reeks affiches van Michel François in en rondom het MDD worden vragen en eventuele oplossingen voor de toekomst van deze verzamelingen opgeroepen.