1ᵉ Biënnale van de Schilderkunst
De bewondering van de heer en mevrouw Dhondt-Dhaenens voor de Vlaamse schilders uit het begin van de twintigste eeuw vormt de basis van het gelijknamige museum in Deurle. Wat getuigt er beter van de grote passie van Roger Raveel voor de edele schilderkunst dan zijn eigen museum in Machelen-aan-de-Leie? Roger Raveel is niet slechts een schilder; hij is de personificatie van de schilderkunst zelf.
Deze grenzeloze liefde voor de schilderkunst van de oprichters bindt beide instellingen, en het is deze voortdurende fascinatie voor verf en doek die de behoefte heeft doen ontstaan om in het gedigitaliseerde tijdperk deze passie levendig te houden en te delen met anderen. Deze biënnale heeft dus niet als doel om het allerjongste en allerhipste kunstenaarsgeweld met elkaar te confronteren. Deze biënnale is eerder een subjectief onderzoek naar een aantal sporen die de schilderkunst de laatste honderd jaar heeft gevolgd.
Het genot van het kijken
Voor de eerste editie wordt een selectie werken samengebracht waarbij het geschilderde onderwerp van ondergeschikt belang is. De kunstenaar kiest een al dan niet willekeurig onderwerp als alibi voor het schilderen zelf: vorm, kleur, textuur, licht en schaduw, de verbeelding, het opwekken van diverse gevoelens en de sensualiteit van de verfhuid zijn de uiteindelijke thema’s van deze schilders. Deze kunstenaars zijn geen pottenbrekers maar wel rasechte vernieuwers van de schilderkunst. Ze proberen zich in te schrijven in de grote schilderkundige traditie en zien het verleden als compagnon in de zoektocht naar zichzelf. Uiteindelijk gaat het om een vrije omgang met het medium, wars van de heersende stromingen.
Ook al behandelt de tentoonstelling een langere periode in de geschiedenis, toch is het aantal vertegenwoordigde kunstenaars beperkt. Er is met opzet gekozen voor ensembles van kunstenaars teneinde de gedachtengang en de subtiele diversiteit van hun zoektocht beter te kunnen aanvoelen.
Om de twee jaar zal een andere invalshoek worden gekozen. De uitnodiging naar het publiek toe is om op een frisse manier te kijken naar schilderkunst, erover te reflecteren, ervan te dromen en te proeven. Noch tijd, noch stijl, noch stroming hoeven hierbij een rol te spelen. Deze biënnale streeft geen objectiviteit na en al helemaal geen volledigheid.
Onze speciale erkentelijkheid gaat tevens uit naar Roland Jooris, die ons de voorzet gaf om deze biënnale op te starten.