3ᵉ Biënnale van de Schilderkunst
De Biënnale van de Schilderkunst is dit jaar aan haar derde editie toe. Dit tentoonstellingsproject ontstond uit de museale ambitie van zowel het Roger Raveelmuseum als Museum Dhondt-Dhaenens om het recente kunsthistorische verleden te contextualiseren en actualiseren. De bedoeling van de biënnale is om elke twee jaar een specifieke invalshoek te nemen om de schilderkunst van de laatste honderd jaar te benaderen.
De mens in beeld
De intentie van de biënnale is in ieder geval niet om een objectiviteit of volledigheid na te streven, maar wel om het werk van kunstenaars van verschillende generaties in dialoog te plaatsen en zo een subjectief onderzoek te doen naar een aantal sporen die de schilderkunst sinds begin twintigste eeuw heeft gevolgd. Voor de editie van 2012 staat het Mensbeeld centraal: hoe hebben kunstenaars in de twintigste en eenentwintigste eeuw de mens voorgesteld en met welke bedoelingen? We kiezen ervoor om in beide instellingen een andere benadering van het thema uit te werken.
Net als in de vorige edities van de biënnale vormen kunstenaars uit de eigen collectie het vertrekpunt voor de tentoonstelling in het museum Dhondt-Dhaenens. De cerebrale benadering van Frits Van den Berghe en de intuïtieve aanpak van Constant Permeke vormen de twee krachtlijnen die zich verder ontwikkelen doorheen het werk van de acht andere kunstenaars.