4ᵉ Biënnale van de Schilderkunst
De biënnale van de Schilderkunst is steeds een subjectief onderzoek naar een aantal sporen die de schilderkunst de laatste honderd jaar heeft gevolgd. Om de twee jaar wordt een bepaald uitgangspunt genomen om de schilderkunst op een originele manier te benaderen.
De toets van de schilder
Deze editie zal zijn gewijd aan het begrip “textuur” en de “materialiteit” van het schilderij. Ze gaat op zoek naar de fysieke bouwstenen en de zintuiglijke sensaties die hieruit voortvloeien.
Elementen als de toets (de manier waarop de verf is aangebracht maar ook het typische gebaar dat kenmerkend is voor elke individuele schilder), de drager van het schilderij (paneel, doek, papier, metaal, glas, muur…), de aard en samenstelling van de verf (olieverf, acryl, gouache, aquarel, industriële verf, …) of andere materialen waarmee “geschilderd” wordt (modder, papier, lichtstralen, …). Vaak zal daarbij worden vastgesteld dat veel kunstenaars gecombineerde technieken aanwenden waardoor het experimentele karakter dat besloten ligt in de materialiteit aan bod komt.