The Still House Group - Project space I

The Still House Group werd uitgenodigd om gedurende bijna vier maanden Museum Dhondt-Dhaenens te bezetten. Tijdens deze periode tonen ze niet alleen hun eigen werk, maar presenteren ze ook een programma van negen roterende projecten in een ‘project space’.

Room A: Gift Shop

Als het eerste van drie projecten in Room A heeft The Still House een eigen museumwinkel geproduceerd. Middels een installatie van kunstenaar Joe Graham Felsen is de ruimte verdeeld in drie afzonderlijke secties.

De eerste bestaat uit tweedehands boeken die zijn aangeschaft door de leden van de groep. Met een beperkt budget kreeg elke kunstenaar de vrijheid om (van een vlooienmarkt, eBay, enz.) elk gedrukt materiaal te kiezen dat ze geschikt vonden voor een museum publiek. Of het nu ging om de referentiebeelden in het boek of de eigenaardige aard van de inhoud, de groep selecteerde in totaal tweeëntwintig publicaties, variërend van productcatalogi tot kunsttheoretische teksten, doe-het-zelf handleidingen en vintage tijdschriften.

In het tweede gedeelte presenteert Still House een selectie verkregen van uitgevers van gelimiteerde kunstenaarsboeken, waarbij zeldzame zines, leerboeken en hardcovers van jonge hedendaagse kunstenaars.

In het derde deel hebben de kunstenaars beperkte merchandise speciaal voor het museum gecreëerd.

Room B: Peter Sutherland & Augustus Thompson

Een presentatie van recent werk van kunstenaars Peter Sutherland en Augustus Thompson.

Room C: Het toeval zal voor het eerste vers zorgen (Collectiepresentatie)

Deze zaal is toegewezen aan drie opeenvolgende tentoonstellingen gerealiseerd door Belgische gedetineerden in de gevangenis van Andenne. Het omvat hun eigengenoemd project Deze wereld van geknipte doornen.

In samenwerking met vzw Art Without Bars, leidde kunstenaar Zachary Susskind gedurende 2014 een reeks workshops binnen de gevangenis. Susskind introduceerde het idee van de tentoonstelling als een kunstvorm op zich om zo de samenwerking tussen gedetineerden te bevorderen naar een esthetische en conceptuele stellingname.

Museum Dhondt-Dhaenens stelde haar vaste collectie ter beschikking voor de gedetineerden voor Het toeval zal voor het eerste vers zorgen, een scenografie in drie segmenten of beuken (Mijn Kind, Jij en Ik ; Mijn Lijden, Jij en Ik ; Mijn Job, Jij en Ik). De gevangenen maakten zich dit werk eigen door veel van de tentoongestelde werken een nieuwe titel te geven. Kan tijd besteed aan reflectie, in combinatie met blootstelling aan en betrokkenheid met kunst, het optimisme verhogen dat nodig is om te kunnen rehabiliteren?