The Still House Group - Project space II

The Still House Group werd uitgenodigd om gedurende bijna vier maanden Museum Dhondt-Dhaenens te bezetten. Tijdens deze periode tonen ze niet alleen hun eigen werk, maar presenteren ze ook een programma van negen roterende projecten in een ‘project space’.

Room A: Screening Room

Voor het tweede deel van Room A hebben de acht oorspronkelijke leden van Still House een film van 90 minuten samengesteld. Het project draait om het gebruik van geapproprieerde beelden, waarbij bronmateriaal als ready made wordt gebruikt. Elke kunstenaar was verantwoordelijk voor vier clips - een interview, een muziekvideo, een commercial en een scène uit een verhalende film.

Gemonteerd op willekeurige wijze, verkent de film de Amerikaanse cultuur, zowel hoog als laag, en biedt het een onderliggende visuele achtergrond voor het werk dat te zien is in Service Entrance. Hoewel geen enkele clip direct werd gekozen vanwege de relatie met de respectieve praktijk van de kunstenaar, werden ze toch door de kunstenaars gekozen en dienen ze als een onbewuste context voor de beeldhouwwerken en schilderijen tentoongesteld in Museum Dhondt-Dhaenens.

Room B: Phoebe Collings-James, Jack McConville en Dominic Samsworth

Een presentatie van recent werk van kunstenaars Phoebe Collings-James, Jack McConville en Dominic Samsworth

Room C: Opening naar de verborgen gezichten van natuurlijk vers fruit

Deze zaal is toegewezen aan drie opeenvolgende tentoonstellingen gerealiseerd door Belgische gedetineerden in de gevangenis van Andenne. Het omvat hun eigengenoemd project Deze wereld van geknipte doornen.

In samenwerking met vzw Art Without Bars, leidde kunstenaar Zachary Susskind gedurende 2014 een reeks workshops binnen de gevangenis. Susskind introduceerde het idee van de tentoonstelling als een kunstvorm op zich om zo de samenwerking tussen gedetineerden te bevorderen naar een esthetische en conceptuele stellingname.

The Still House Group stelde tevens hun eigen werk ter beschikking van de gedetineerden en lieten hen toe dit werk binnen een bepaalde context te plaatsen. In Opening naar de verborgen gezichten van natuurlijk vers fruit hebben de gedetineerden te maken met de notie van ontsnapping door fantasie terwijl ze worstelen met de paradoxen die inherent zijn om de vruchten van onze ambities te bereiken.

Foto’s Room A: Screening Room
Foto’s Room B: Phoebe Collings-James, Jack McConville en Dominic Samsworth