The Still House Group - Project space III

The Still House Group werd uitgenodigd om gedurende bijna vier maanden Museum Dhondt-Dhaenens te bezetten. Tijdens deze periode tonen ze niet alleen hun eigen werk, maar presenteren ze ook een programma van negen roterende projecten in een ‘project space’.

Room A: Audio Listenings

Voor het derde deel van Room A heeft The Still House Group 5 collega-muzikanten ingeschakeld om audio-werken te genereren die specifiek voor de tentoonstelling zijn gemaakt. Elke deelnemer kreeg afbeeldingen van eerdere iteraties van Service Entrance toegestuurd en werd vervolgens gevraagd om een soundtrack te maken die bij het project paste. Het resultaat is een compilatie van gevarieerde sonische ervaringen, variërend van die welke vergelijkbaar zijn met traditionele filmscores, tot meer experimentele, geloopte geluiden en klanken. Deze werken fungeren uiteindelijk als een auditieve aanvulling op de voornamelijk visuele ervaring in de aangrenzende galerijen.

Room B: Alex Ito, Haley Mellin en Brad Troemel

Een presentatie van recent werk van kunstenaars Alex Ito, Haley Mellin en Brad Troemel.

Room C: How are You Never You?

Deze zaal is toegewezen aan drie opeenvolgende tentoonstellingen gerealiseerd door Belgische gedetineerden in de gevangenis van Andenne. Het omvat hun eigengenoemd project Deze wereld van geknipte doornen.

In samenwerking met vzw Art Without Bars, leidde kunstenaar Zachary Susskind gedurende 2014 een reeks workshops binnen de gevangenis. Susskind introduceerde het idee van de tentoonstelling als een kunstvorm op zich om zo de samenwerking tussen gedetineerden te bevorderen naar een esthetische en conceptuele stellingname.

How are You Never You? stelt een fundamentele vraag die als een woordspeling geldt. Het antwoord is onveranderd ‘in de gevangenis’. Door het verkennen van dit dilemma als een groep, getuigen de gedetineerden dat hun aanraking met de wereld van de kunst dankzij hun introductie van de Artpad door Art Without Bars in Andenne hun een zeldzaam respijt heeft gegeven van hun steeds moeilijker wordende situatie. Deze mannen ervaren voor de eerste maal de interactie tussen hun eigen werk en dat van anderen in het Museum Dhondt-Dhaenens.