The Still House Group - Service Entrance

The Still House Group werd uitgenodigd om gedurende bijna vier maanden Museum Dhondt-Dhaenens te bezetten. Tijdens deze periode tonen ze niet alleen hun eigen werk, maar presenteren ze ook een programma van negen roterende projecten in een ‘project space’.

The Still House Group

De acht jonge kunstenaars – Alex Perweiler, Brendan Lynch, Dylan Lynch, Isaac Brest, Jack Greer, Louis Eisner, Nick Darmstaedter en Zachary Susskind – die samen The Still House vormen, delen sinds 2010 een ateliergebouw in Brooklyn, New York. Hoewel de leden in dezelfde ruimte werken, vertonen hun individuele werken aanzienlijke verschillen. De kunstenaars kiezen ervoor intensief samen te werken zonder echter gezamenlijke kunstwerken te creëren. Ze maken gebruik van diverse media en technieken, variërend van klassiek schilderen met olieverf tot het aan elkaar naaien van lappen doek of papier, het gebruiken van diverse materialen uit de doe-het-zelfzaak, en het zich toe-eigenen en herinterpreteren van bestaande beelden en voorwerpen.

De leden van The Still House Group stellen regelmatig gezamenlijk tentoon, organiseren groepsprojecten en activiteiten, en fungeren zelf als curatoren van hun tentoonstellingen. Sinds 2008 hebben de kunstenaars tentoongesteld in verschillende galeries en kunstencentra in de Verenigde Staten en Europa, waaronder Galerie Rodolphe Janssen in Brussel, White Cube in Londen en Museo Pino Pascali in Polignano.

Project Space

The Still House nodigt regelmatig ook een kunstenaar uit die gedurende een periode van drie maanden een werkplek ter beschikking krijgt in hun atelier in Brooklyn. Deze kunstenaars worden opgenomen in de tentoonstellingsprojecten van de groep. In het project Service Entrance is een ruimte voorzien voor wisselende presentaties met werk van acht voormalige residenten. Tussen november en maart zal afwisselend werk van de acht kunstenaars worden getoond.

Naast ruimte voor het tonen van eigen werk en werk van voormalige residenten, hebben de kunstenaars/curatoren ook ruimte gecreëerd voor een bijzonder project waaraan een van de Still House-kunstenaars intensief heeft gewerkt. Zachary Susskind begeleidde samen met de vzw Art Without Bars een tiental gedetineerden van de gevangenis van Andenne voor de realisatie van drie opeenvolgende tentoonstellingen, die van november tot maart in een zaal van het museum zullen plaatsvinden. In de tentoonstelling deelt de bezoeker in hun emoties en wordt hij deelgenoot van hun artistieke visie op het leven.

Een gift shop vervolledigt tot begin januari het concept voor Service Entrance. In een ruimtelijke installatie van kunstenaar Joe Graham-Felsen hebben de kunstenaars een selectie samengebracht van tweedehandsboeken, New-Yorkse kunstenaarspublicaties en magazines, maar ook objecten en zelfgemaakte edities die te koop worden aangeboden. Vanaf 7 januari wordt deze ruimte omgebouwd tot filmzaal, met speelfilms, muziekvideo’s en interviews uitgekozen door Still House. Vanaf februari zullen er ook muziekstukken en klanken te horen zijn, gemaakt door leden of vrienden van de groep.

Project Space Schema

• 23 november—4 januari:
    • Room A: Gift Shop
    • Room B: Peter Sutherland & Augustus Thompson
    • Room C: The Hazard Will Supply the First Verse (MDD Permanent Collection)
  • 7 januari—1 februari:
    • Room A: Theatre
    • Room B: Phoebe Collings-James, Jack McConville & Dominic Samsworth
    • Room C: Opening Towards the Hidden Faces of Fresh Natural Fruits (Still
      House)
  • 4 februari—15 maart:
    • Room A: Sound Installation