1883—1966
Madonna, 1948
olieverf
655 x 542 x 20 mm
Collectie Museum Dhondt-Dhaenens
Wanneer de kunstenaar zich rond 1944 in Lüzern vestigt legt hij zich voornamelijk toe op het schilderen van portretten en berglandschappen. In dit eenvoudig portret van Madonna verzaakt Servaes aan het radicale expressionisme en hanteert niet langer de rauwe stijl die zo sterk tot uiting komt in zijn religieuze thema's. De vrouw is gehuld in een sereen blauwe mantel met kap. Het bleke gezicht staat in fel contrast met de algemeen donkere en blauwe toon van het schilderij. Haar mysterieuze glimlach en opgetrokken wenkbrauw zorgen voor een extra dimensie in het eenvoudige en luchtig tafereel.
M.V.D.
- Dit werk maakt deel uit van de kerncollectie van het museum. Het maakt deel uit van de inventarislijst van de schenking door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens die werd samengesteld tijdens de raad van bestuur op 03.06.1967.
Persoon 1
Kunstwerken 21
Albert Servaes
Christus in de hof van olijven
1919
Albert Servaes
Gethsemani – De kus van Judas
1919
Albert Servaes
Sanhedrin – De gegeselde Christus
1919
Albert Servaes
Piëta
1919
Albert Servaes
Ecce Homo
1919
Albert Servaes
De gekruisigde Christus
1919
Albert Servaes
De verrezen Christus
1919
Albert Servaes
De beul
1936
Albert Servaes
Winterlandschap
1927
Albert Servaes
Aardappeloogst
1928
Albert Servaes
De zondaar
1936
Albert Servaes
Kruisdragende Christus
1937
Albert Servaes
Madonna
1948
Albert Servaes
Jonge vrouw
1950
Albert Servaes
Het kleine Maria-retabel
1952
Albert Servaes
Zelfportret
1954
Albert Servaes
Betsabeh
1943
Albert Servaes
Ontwaken
1942
Albert Servaes
Sluimeren
1942
Albert Servaes
Ontwerpen voor glasramen
1934
Albert Servaes
Portret van mevrouw Hostie
1957